maandag 9 juli 2012

Israël heeft de Golanhoogte gekocht


'Nog voor de Zesdaagse-oorlog van 1967 heeft Israël de Golanhoogte voor honderd miljoen dollar  gekocht van de Syrische familie Assad.'

Dit maakte dr.Mahmoud Jame, een goede vriend van de vroegere Egyptische president Anwar Sadat, bekend aan de Jordaanse nieuwswebsite Albawaba.

Op de website zegt dr. Jame dat de vermoorde Egyptische president volledig op de hoogte was van de verkoop van de Golanhoogte. Dr. Jame is lid van een hoge adviesraad in Egypte en auteur van het boek 'Ik kende Sadat'. Hij zegt op Albawaba : 'Toen we eens in Syrië waren, nam Sadat mij op een morgen zonder lijfwachten mee naar de Golanhoogte die toen nog in Syrische handen was. Hij keek me recht in de ogen, legde zijn hand op mijn schouder en zei : "Kijk om je heen, Mahmoud. Welke legermacht kan deze hoogvlakte ooit veroveren? "  Ik antwoordde : "Dat is onmogelijk." Daarop zei Sadat : "Ik vertel je een gevaarlijk geheim. Ik zweer in de naam van Allah, Israël heeft de Golanhoogte van Syrië gekocht voor honderd miljoen dollar. De cheque staat op naam van Hafiz ( de vader van Bashar al-Assad ) en zijn broer Rifaat, en wordt bijgeschreven op hun geheime bankrekening in Zwitserland." Als tegenprestatie gaf Hafez al-Assad in juni 1967 de opdracht om de Syrische troepen terug te trekken uit de Golanhoogte.'

Dr. Mahmoud Jame hield deze informatie tot 1999 geheim, en maakte pas voor het eerst bekend in zijn boek 'Ik kende Sadat', maar niet in detail. Dat deed hij pas in 2006 voor het Arabische televisiestation El Mehwar.

Jame zei later : 'De dag na de uitzending bij El Mahwar was de toenmalige Libanese president Amin Gemayel te gast bij het televisiestation. Hij bevestigde mijn bewering. Vanzelfsprekend heeft de Syrische regering mijn verklaring afgedaan als een lastercampagne tegen de Syrische leiders.'

Dat Israël in alle talen zwijgt, is begrijpelijk. Want ook al zou het waar zijn en het bewijs zwart-op-wit geleverd worden dat de Golanhoogte voor geld is gekocht, dan nog zou dit geen vrede brengen.

Wat de Joden ooit hebben gekocht, heeft tot op de dag van vandaag meestal geen rechtsgeldigheid in de wereld. Denk aan de grond die Abraham kocht in Hebron om zijn vrouw Saraï te begraven. Hij kocht de Spelonk van Machpela voor vierhonderd sjekel, maar ook dat interesseert niemand meer.

Bron : Israël Today- januari 2012.

Lees ook:

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Zie: HTML-tags in reacties toepassen en open met deze link een nieuw tabblad of nieuwe pagina om de aanwijzingen te kunnen raadplegen.