vrijdag 12 april 2013

Antisemitisme is de oorzaak waarom de Arabische Lente compleet mislukt is

Vrijdaggebed in mei 2011. Op het Tahrirplein in de Egyptische hoofdstad Kaïro ontbrandt de revolutie. Rechts een lappenpop met Davidster opgehangen die het doelwit en het toekomstige lot van aartsvijand Israël moet voorstellen. Slechts het voorspel van een nieuwe reusachtige golf Jodenhaat en Israëlhaat (in het M-O simpelweg synoniemen) die tijdens de Arabische Lente het Midden-Oosten zal overspoelen en in haast elke demonstratie het leitmotif zal vormen.





Ongeveer twee jaar geleden, wanneer de zogenaamde prodemocratische beweging, beter bekend als de “Arabische Lente,” in het gebied was begonnen, begroetten vele commentatoren dit als “een grote stap voorwaarts” en een “keerpunt in de eigentijdse Arabische wereldgeschiedenis” en een “vierde golf van democratisering.”

Ik herinner me die dagen nog zeer goed omdat mijn collega’s bij het buitenlandse ministerie van Iran hierover bijzonder opgetogen waren. Net zoals de meeste Iraniërs, steunden zij het omverwerpen van de oude tirannen in de Arabische wereld. Veel van mijn collega’s zeiden – in privé natuurlijk – dat Iran de volgende zou zijn in het domino effect en dat het hele gebied grote passen naar de democratie zou nemen.

Ik was niet zo optimistisch.

Ik argumenteerde dat, in tegenstelling tot de Groene Beweging die in Iran oppositie voert en die in feite een opstand is die in hoofdzaak gesteund wordt door seculiere, middenklassers en prowesterse lagen binnen de samenleving, de belangrijkste oppositiekrachten waren in de Arabische straten, samengesteld uit islamisten en zelfs salafisten afkomstig uit de verpauperde buurten en niet bepaald krachten die ijverden voor een verandering ten goede.

Ik betoogde dat de omstandigheden niet rijp waren voor een positieve transformatie en dat de snelle en bloedige verandering enkel de situatie maar zal verergeren door antiwesterse extremisten aan de macht te brengen.

Lees de rest van dit bericht



Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen

Zie: HTML-tags in reacties toepassen en open met deze link een nieuw tabblad of nieuwe pagina om de aanwijzingen te kunnen raadplegen.